Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Régi emlékek felelevenítése

2009.09.30

KARIKAHAJTÁS
A hula-hopp karikát (vagy kiszuperált hordó-, esetleg bicikli abroncsot) a bot segítségével kell elgurítani az adott potig, ahol az ügyesebbek megpróbálhatnak megfordulni is és visszahajtani a kiindulási ponthoz.
Bármilyen technikát alkalmazhatsz, de a karikához csak a bottal lehet hozzáérni hajtás közben.

DIÓLESŐ
A csőbe dobott diót a másik végén le kell csapni a gumikalapáccsal a kijelölt területen vagy a cső kimenő végéhez helyezett deszka darabon. Amit sikerült lecsapnod, a tiéd lehet.

TOJÁSBA VÁGÁS
-
Hány kakaslépésről tudsz vágni? Ötről?
Akkor végy egy pár fém pénzt. Tedd le a tojást a talajra és lépj a tojástól el cipődet egymáshoz érintve 5 lépést. Állj a képzeletbeli vonal mögé terpesztett lábakkal előrehajolva a tojás felé, és az érméddel igyekezz a tojást eltalálni.
Ha nem találtod el a tojást, a pénzed „kiesik”; ha érintette a tojást, azzal az érmével még egyszer vághatsz. Ha ügyes vagy, a tojás is a tiéd lehet.

KÁPOLNA UGRÓISKOLA
Végy egy kavicsot és dobd az 1. mezőbe, majd ugorj utána fél lábon, vedd fel, dobd ki az ábrából és ugorj utána. Most a 2-es mezőre dobj, fél lábon mezőnként ugorj utána, ismét dobd ki, s így tovább.
Az X-szel jelölt mező a "pokol", ide sem dobni, sem ugrani nem szabad!
A 4-re és 5-re dobott kő után ugorva ezekben a mezőkben mindkét lábad leteheted; az 5-ös után terpeszben állva egy ugrással (ugyanabban a 2 mezőben állva) fordulj hátra, majd a "poklot" átugorva most már kő nélkül vissza kell ugrálni az 1-eshez (a 6-osban és 7-esben újra egyszerre kell letenni a két lábat), majd az ábrán kívülre.
Hibázol, ha a követ vonalra, vagy nem a megfelelő mezőre dobod, illetve ha nem pontosan a kívánt mezőbe lépsz. Így ezt a menetet elveszted és más következik.

CSIGA UGRÓISKOLA
A csiga ugróiskola egyszerűbb változatát dobókő nélkül játsszák. A csigavonal formájú ábrán fél lábon be kell ugrálni a kör közepéig, ott le lehet tenni a másik lábat is, megfordulni, majd ismét fél lábon kiugrálni.
Másik változatában az első játékos fél lábon indul kívülről befelé, vigyázva arra, nehogy a vonalra lépjen. Ha a középpontba ért, leteheti a lábát pihenni. Visszafordulva ismét végigugrál a vonalak között, míg ki nem ér. Ezután háttal fordulva a csigának követ dob rá. Amelyik kockára esett a kő, az lesz a háza. Ide már csak ő léphet be.
Végül az győz, akinek a legtöbb háza van. Aki hibázik, félreáll, és a következő játékosnak adja át az ugrálás jogát.

CSIZMA DOBÁLÓ
A cél az, hogy a fára felakasztott csizmát a sózsákkal eltaláld.
Kicsik a kis csizmát, kicsit nagyobbak a közepes csizmát, nagyon nagyok a nagy csizmát.
(Ez valójában nem egy népi játék, hanem saját ötlet: gyerekkorunk búcsúi alumíniumdoboz dobálásának modernizálása. Lehet úgyis játszani, hogy a csizmákat valamilyen polcra helyezzük, ha megoldhaató, hogy mögötte a terület zárt legyen és ne történjen baleset.)

GUMIZÁS
Az első alappálya:
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
Páros lábbal vissza középre
Terpeszugrás a gumin belül
A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
Páros lábbal kiugrani

Második alappálya = az első pálya "áthúzása":
A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
(Ütemét tekintve. Alállunk,áthúzzuk, hátra- és rálépünk az első gumira, ráugrunk az első – majd a második gumira, kiugrunk)

Harmadik pálya:
Kiindulóhelyzet: terpeszállás és a láb között az egyik gumi. Kis terpeszben ugrálunk egy gumivonal és a másik gumivonal felett
Ennek is van 6-os verziója, amikor a 6. ütemre ráugrunk...stb.

Fűzés:
- a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
- majd fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
- felugrunk - közben elengedjük a gumit és
- terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag ra lépve

Tipi – topi: helyben futunk és duplán számolunk
1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb

Cigánykerék:
Átcigánykerekezünk a gumin, hogy a 2 kezünk a 2 gumiszálra tesszük le.

PETANQUE
Mindenkinek van két golyója és van egy "öcsigolyó", ami sokkal kisebb. A játéktéren valaki eldobja az öcsigolyót, majd minden játékosnak 2 dobása van.
A cél a lehető legjobban megközelíteni a fagolyót (öcsigolyót). Lehet gurítani, lehet dobni, kiütni a másik játékos golyóit, elgurítani a másik golyóját.
Az nyer, akinek a golyója legközelebb van az öcsi-golyóhoz, miután az megáll. A következő menetet az kezdi a fagolyó eldobásával, aki az előzőt megnyerte.

SZEGEZD FEL A SZAMÁR FARKÁT
Füles csacsi megint elhagyta a farkát. Rád vár a feladat, hogy a helyére tedd, de hogy ne legyen olyan egyszerű, bekötjük a szemed és néhány lépéssel még oda is kell jutnod hozzá.
(Valójában ez sem népi játék, egy tréningkönyből származik, de a csacsiból adódóan belefér a keretbe és nagyon mókás.)